Office

PowerPivot voor Excel en Twitter

16 november 2011

PowerPivot voor Excel 2010 is een tool waarmee je grote sets data snel inzichtelijk kan maken. Je kunt data ontsluiten uit meerdere bronnen zodat je de data kan combineren, transformeren en analyseren. Met PowerPivot maak je de fasen door van een business-intelligence-cyclus; het richten, zoeken, analyseren en verspreiden van informatie.

In deze post geef ik uitleg over het gebruik van PowerPivot in combinatie met Twitter en geef ik een aantal handige links als handvaten voor het gebruik van de tool.

Excel Analytics for Twitter

Een voorbeeld waar je gelijk zelf mee aan de slag kan is “Excel Analytics for Twitter”. Dit is een freeware add-in gebaseerd op PowerPivot waarmee je data ontsluit van Twitter en analyseert in een dashboard binnen Excel. In één zoekopdracht kun je vijf termen combineren die bestaat uit #hashtags, @mentions, @users en keywords.

Het Werkboek heeft verschillende sheets die je inzicht geven in je zoekopdracht. Om het Excel-sheet te gebruiken moet je de locatie waar de sheet staat als vertrouwde locatie opgeven in Excel; Het scherm hieronder geeft inzicht in de #hashtag die donderdag 22 september is gebruikt op het Wortell TechReady2-event.

Handige links

PowerPivot is meer dan de Pivot-tabel of een gewone tabel in Excel. Als je meer wilt weten over de verschillen tussen een tabel in Excel en Pivot-tabellen kan ik je deze twee posts op de Excel-blog aanraden om te lezen:

Excel table or PivotTable?

You asked about Pivot Tables

Het TechNet-artikel “Blue Yonder Charters” geeft een voorbeeld van een PowerPivot-project waarbij de informatie met SharePoint wordt verspreidt. PowerPivot voor Excel 2010 is gratis te downloaden.

 

You Might Also Like

1 reactie

Plaats een reactie