SharePoint

SharePoint juist in het MKB

16 november 2011

Het midden en klein bedrijf in Nederland is misschien wel de belangrijkste economische drijfveer van ons land. Veel bedrijven in dit segment kennen namelijk de kunst van het meeveren met de economische grillen die kunnen ontstaan en weten vaak als geen ander hoe je efficiënt mensen en middelen kunt inzetten. Ook het huidige economische klimaat brengt weer een aantal onzekerheden met zich mee. Toch kunnen onzekerheden en bedreigingen omgezet worden naar kansen als je bereid bent af te stappen van het conventionele denken en niet steeds in dezelfde reflexen schiet als het tegenzit.

Kijk je als ondernemer naar je eigen automatisering vandaag de dag dan is de kans groot dat hier nog veel efficiency behaald kan worden omdat veel ondernemingen bij wijze van spreken vastgeroest zitten in een manier van denken die hun belet de zaken anders en slimmer aan te pakken. De inzet van SharePoint vereist een dergelijke andere manier van denken. Het draait niet zozeer om de techniek, maar meer om het beleid wat bepalend is voor de manier van werken. Dit is dan ook vaak de grootste hindernis die genomen moet worden tijdens SharePoint implementatie trajecten; Het veranderen van beleid en het bewerkstelligen van een andere manier van denken.

Grotere organisaties met een eigen ICT afdeling hebben vaak minder moeite de voordelen van SharePoint te zien aangezien hier in de regel voldoende geschoolde medewerkers zitten die al ruimschoots op de hoogte zijn van de voordelen die dit platform met zich meebrengt. Binnen het MKB geld toch al snel de regel; onbekend maakt onbemind.

Toch is het voor een MKB onderneming zeker zinvol om met de automatiseringspartner om de tafel te gaan en te bekijken welke processen in het bedrijf beter te managen zijn op het SharePoint platform. Belangrijk hierbij is dat er concreet en meetbaar voordeel moet met een relatief lage investering voor de onderneming. Klein beginnen en de verschillende aspecten die mogelijk onder te brengen zijn in SharePoint één voor één aanpakken. Hiermee wordt voorkomen dat medewerkers van de ene op de andere dag helemaal anders moeten gaan werken waardoor de weerstand om SharePoint te gaan gebruiken alleen maar groeit en een implementatie een averechts effect krijgt.

Een snellere manier van handelen wordt in onze maatschappij echter steeds belangrijker. Door middel van toenemende concurrentie, al dan niet via het internet, is het van belang dat ondernemingen snel moeten kunnen schakelen en inzicht hebben in de informatie die er op dat moment toe doet. Door te onderzoeken waar nu de pijnpunten liggen op het gebied van samenwerking en vindbaarheid van informatie, zal snel inzichtelijk worden hoe SharePoint meetbaar succesvol ingezet kan worden. SharePoint is juist bij uitstek geschikt voor het MKB vanwege het feit dat je de oplossingen volledig op maat kunt maken. Geen dure aanschaf van een CRM pakket bijvoorbeeld met jaarlijks
onderhoudscontract, maar een op maat gemaakte module die gebaseerd is op een sjabloon zoals dat door de onderneming zelf is bedacht of is gebruikt in bijvoorbeeld Excel. De voordelen en kracht van SharePoint gecombineerd met de eigen filosofie en handelswijze van de onderneming. Dit moet voor iedere ondernemer als muziek in de oren klinken lijkt mij!

You Might Also Like

2 reacties

  • avatar
    Reply Edwin de Goede 29 november 2011 at 09:57

    Hallo Dave,

    Interessant artikel. Ik sluit mij aan bij je zienswijze. SharePoint is een prima betaalbaar alternatief voor bijvoorbeeld het genoemde CRM. De veelzijdigheid van SharePoint maakt het tevens mogelijk andere pakketten te vervangen. Dit maakt het beheer van je IT landschap, functioneel en (afhankelijk van hosting keuze) technisch, eenvoudiger en goedkoper. Voor de MKB-er een belangrijk aspect.
    Ik denk dat de uitdaging ligt in het inzichtelijk maken van de mogelijkheden van SharePoint. Veel MKB-ers denken specialistische software nodig te hebben en schaffen kostbare pakketten aan, terwijl ze slechts beperkt gebruik maken van de mogelijkheden van deze software. Laat de MKB-er kritisch kijken naar de organisatie om vervolgens op een leane wijze de bestaande processen te evalueren en te beoordelen of functionaliteit echt een ‘must have’ is. Processen kunnen in veel gevallen worden geoptimaliseerd wat gevolgen heeft voor te gebruiken software. Wanneer alle must have functionaliteit in beeld is, kun je bepalen of SharePoint de lading dekt. De automatiseringspartner kan hier inderdaad in ondersteunen.
    Samen met de mogelijkheden om functionaliteit en uiterlijk naar je processen in te richten in plaats van andersom, lijkt me je conclusie volledig juist!

    Groeten,

    Edwin

  • Plaats een reactie