SharePoint

SharePoint branding: 5 tips

23 december 2011

Tijdens implementatietrajecten van SharePoint wordt in beginsel veelal over techniek en infrastructuur gesproken. Afgezien van het feit dat sharepoint oplossingen vaak meer een beleidsmatige impact hebben, is de afdeling ICT of de systeembeheerder in veel gevallen één van de eerste met wie je om de tafel zit.  Een minstens zo belangrijk aspect is echter dat SharePoint altijd op maat gemaakt moet worden voor de organisatie.

Dan heb ik het niet over de technische en functionele aspecten maar over het implementeren van de juiste huisstijl oftewel: Branding. De kundigheid en belangen van een ICT afdeling liggen vaak minder  op dit vlak.

Wil een nieuw SharePoint project een goede kans van slagen hebben dan is een juiste branding minstens zo belangrijk. Sterker nog, gebruikers zullen zich eerder storen aan een slecht ontworpen interface dan aan een kleine functionele beperking. De acceptatie met betrekking tot SharePoint van gebruikers zal voor een groot deel afhankelijk zijn van een goed ontworpen interface wat de gebruiker dus prettig vindt om te gebruiken.  Het consequent toepassen van de huisstijl is in dat verband al even belangrijk. Een nieuw ontworpen SharePoint applicatie moet dezelfde corporate ‘look and feel’ hebben zodat gebruikers beter beseffen dat de applicatie een wezenlijk onderdeel is van de complete bedrijfsvoering.

5 branding tips:

Gebruik branding en vormgeving op een consistente manier over al je site collecties:
Bepaal dus dat bepaalde standaard knoppen en functies telkens op dezelfde plaats staan zodat de gebruiker niet telkens hoeft te zoeken, maar het als één geheel functioneert.

Maak subtiel gebruik van ‘eyecandy’:
Mensen vinden het prettig om te werken met een applicatie die er ook leuk uitziet. Uiteraard is functionaliteit het allerbelangrijkste, maar het doordacht gebruik van kleur, iconen en  afbeeldingen draagt zeker bij aan de tevredenheid van de gebruiker.

Kijk zeer kritisch naar de functionaliteit:
Het is belangrijk om de wensen en eisen die de klant heeft om te zetten naar een goed functioneel ontwerp. Adviseer de klant over de opmaakmogelijkheden die er zijn en ga niet uit van het idee dat de standaard sjablonen toereikend zijn. Durf ook tegengas te geven als een klant ‘teveel’ van het goede wil waardoor informatie teveel versnipperd raakt of de site onoverzichtelijk wordt.

Betrek de verantwoordelijke op het gebied van PR vroegtijdig bij de inrichting:
Of nog beter; Breng zelf een advies uit. SharePoint kan een uitstekend hulpmiddel zijn om op het gebied van (interne) communicatie alles nog eens goed tegen het licht te houden.

Integreer Office sjablonen met daarin vastgelegd de huisstijl:
Hierdoor kan de uniformiteit met betrekking tot communicatie beter gewaarborgd worden.

Branding is dus een belangrijk onderdeel van een SharePoint oplossing. Uiteindelijk resulteert dit in het feit dat gebruikers deze nieuwe site sneller zullen accepteren als standaard onderdeel van hun bedrijfsapplicaties. Want zelfs voor de meest kritische gebruikers geld:

“If you can’t make it good, at least make it look good.”
-Bill Gates.

You Might Also Like

2 reacties

  • avatar
    Reply Martijn Juurlink 20 februari 2012 at 21:53

    Net artikel, en hierbij iets aanvulling:

    Bij de branding, zoek op google naar minimale masterpages en begin van daaruit, scheelt je veel tijd met het strippen van een masterpage.
    Microsoft geeft aan dat HTML5 en CSS3 moet werken, ik en vele anderen krijgen het niet voor elkaar, wees daar dus voorzichtig mee 🙂

  • Plaats een reactie