SharePoint

Developing BI solutions on SharePoint – Een introductie

22 oktober 2012

Afgelopen week heb ik mogen genieten van een hands-on U2U training gericht op het ontwikkelen van BI oplossingen in SharePoint 2010 én 2013.

Samenvattend zijn de volgende componenten behandeld:

[listdot]

  • PowerPivot
  • PowerView, tabular models
  • Reporting Services
  • Excel Services
  • PerformancePoint Services
  • Visio Services
  • Access Services

[/listdot]

Gedurende de workshops zijn uiteenlopende labs en discussies de revue gepasseerd. Bijvoorbeeld; wat zijn de belangrijkste randvoorwaarden en beperkingen binnen de Microsoft BI stack oplossingen? Wat zijn de voor- en nadelen per oplossing, zoals voor authenticatie en security? Wat zijn de verschillen tussen 2010 en 2013, cloud vs. on-prem? Hoe staat het met de Azure datamarket en de ontwikkeling van BI apps? Welke BI scenario’s passen het beste bij welke BI service?

De toenemende vraag naar Self-Service BI scenario’s wordt door Microsoft beantwoord met verdergaande integratie van PowerPivot en PowerView met SharePoint als BI delivery platform. Forrester Research positioneert Microsoft met SQL 2012 momenteel als Self-Service BI leader (bron)!

What’s new?
Voor de liefhebbers een greep uit de verschillende resources die tijdens de training aan bod zijn gekomen:

[listdot]

  • Een overzicht van de nieuwste Insights functionaliteiten in SharePoint 2013
  • Een blogpost over de nieuwste BI functionaliteiten in Excel 2013
  • In Office 365 is de BI (Insights) functionaliteit helaas momenteel (nog) beperkt:

[/listdot]

[listdot]

  • Download PowerPivot, de gratis BI add-in voor Excel 2010 en 2013!
  • Om een beeld te krijgen van de mogelijkheden van PowerView klik hier voor samples en hier een simpel voorbeeld van Social Media sentiment tracking.
  • Last but not least een blogpost met voorbeelden van BI Apps gebaseerd op Office en SharePoint.

[/listdot]

You Might Also Like

1 reactie

Plaats een reactie