SharePoint

Een organisatie overzicht opzetten in SharePoint Online

28 oktober 2013

In het verleden kreeg ik ooit de vraag van een klant of het mogelijk was om een smoelenboek te ontwikkelen met SharePoint 2010. Uiteindelijk is dit een mooie oplossing geworden waar de klant enorm content mee was en nog steeds is. Bij één van de klanten van Macaw kwam de vraag naar voren om een pagina binnen SharePoint Online op te zetten voor het tonen van alle medewerkers. Deze pagina werd al snel benoemd tot de organisatiepagina. In dit artikel beschrijf ik hoe er een organisatie pagina beschikbaar werd bij de klant. Het mooiste is dat er geen regeltje code aan te pas komt als je kiest voor de standaard personen zoek pagina binnen SharePoint Online.

Het onderstaande figuur toont de pagina:

voorbeeld

Voordat we beginnen met het aanmaken van de pagina, en de configuratie hiervan, ga ik er voor het gemak even vanuit dat je het Basic/Enterprise Search Center al hebt geconfigureerd. Indien dit nog niet het geval is zou ik beginnen met de configuratie hiervan. Alle gebruikers dienen in je SharePoint omgeving aanwezig te zijn. Dit kan je doen door middel van een koppeling tussen SharePoint en Active Directory.

Zorg ervoor dat je de juiste page layouts beschikbaar hebt (People Search). Indien dit nog niet het geval is dien je deze page layouts toe te voegen. Ga via de Site instellingen naar de optie page layouts om de correcte page layouts toe te voegen. Hierna maak je in de bibliotheek een nieuw item aan, kies voor het aanmaken van een pagina. Hierna selecteer je de juiste page layout. Als de pagina is aangemaakt staat de standaard search web part op de pagina. We dienen de volgende drie stappen uit te voeren:

[listdot]

  • Het configureren van de zoekresultaten web part door middel van de wijzig query knop beschikbaar bij de web part eigenschappen;
  • Het aanpassen van de zoekfilters;
  • (optioneel) Design, welke aangepast kan worden om te zorgen dat de pagina echt op een smoelenboek lijkt. Hierover ga ik in de toekomst een artikel over schrijven.

[/listdot]

Nu zal je een standaard people search page zichtbaar hebben, om te zorgen dat de juiste data zichtbaar kunnen we de nieuwe krachtige functionaliteit van SharePoint Online gaan gebruiken. Namelijk de query maker. Hiervoor open je eerst de properties van het web part. Je zal nu een scherm zichtbaar krijgen waarin je veel kan aanpassen/toepassen:

1(aangepast)

In de zoekopdracht wijzigen, kan je de query wijzigen welke gebruikt wordt voor de resultaten. Je kan ervoor zorgen dat enkel personen als resultaat worden terug gegeven, hiervoor breng je de volgende wijzigingen aan in de query:

[listdot]

  • Voeg een eigenschappen filter van het type contentclass toe. Hierna geef je aan dat het een handmatige waarde wordt. De waarde die je wilt gebruiken is spspeople.

[/listdot]

Als je hierna de zoekopdracht test, zal je de personen terugkrijgen welke in het systeem zitten. In het eigenschappen venster van de QueryBuilder heb je tevens de mogelijkheid om extra filters toe te voegen welke direct getest kunnen worden op de zoekresultaten. Als je bijvoorbeeld specifieke accounts wilt verbergen, kan dit door extra filters toe te voegen.

Aanpassen van de zoekfilters.

We willen graag dat de filters die zichtbaar zijn baseren op de resultaten die worden getoond in het overzicht van personen. Hiervoor doen we een kleine aanpassing in de verfijningen web part, hiervoor openen we de eigenschappen van het web part:

2

Binnen dit scherm kan je de eigenschappen wijzigen welke van toepassing zijn op de zichtbare filters. Het mooie van deze functionaliteit is dat je ook meteen door in het rechterdeel een filter te selecteren, onderin de resultaten zichtbaar krijgt. Nu hebben we een simpele pagina gemaakt welke kan dienen als een organisatie pagina. Deze pagina wordt intern vaak gebruikt om collega’s te vinden van een bepaalde afdeling/specialiteit. In de volgende post zal ik dieper ingaan op het visueel wijzigen van de organisatie pagina.

You Might Also Like

Geen reacties

Plaats een reactie