SharePoint

10 irritante dingen van SharePoint 2013

3 juni 2014

Een paar maanden geleden is mijn Office 365 abonnement opgewaardeerd. Dat was wel even schrikken! Maar toen ik mijn Internet Explorer instellingen  had aangepast naar 100% schermgrootte i.p.v. 125 %, was in elk geval mijn probleem met: “wat neemt alles toch ontzettend veel ruimte in” opgelost.

EvilBaby

Toch  zijn er nog wel een paar zaken die me niet zinnen:

1 – Voorkeurstaal

Ik moest op 3 plaatsen mijn voorkeurstaal ingeven. Steeds kwam ik weer Nederlands tegen en moest ik het weer op een andere plaats omzetten naar Engels.

2 – Alle site inhoud

“Alle site inhoud bekijken” heet nu “inhoud van site” en staat ineensonderaan het menu, in plaats van bovenaan. Als een site een beetje een lang menu heeft,  moet je dus scrollen. Nu moet je natuurlijk geen heel lang menu maken, maar vertel dat mijn gebruikers maar eens!

3 – Prullenbak
De “Prullenbak” staat ineens rechtsboven. Ook geen echt drama, maar ik moet dat ooit mijn gebruikers wel weer allemaal vertellen – ze weten net wat “Inhoud van site” en de “Prullenbak” doen.

4 – Apps

Een lijst of bibliotheek heet tegenwoordig ‘app”. Ik kan niet goed uitdrukken waarom me dat zo hindert. Beetje gemakkelijk? Meeliften op andermans vondst? In elk geval vind ik het een beetje raar. Een “app” doet wat, er hoort een actie of proces in te zitten. En in een lijst zitten alleen data of documenten een beetje niks te doen.

5 – Tegels

Die tegels doen het niet voor mij hoor – ik vind een lijst veel overzichtelijker. En als de tegels nu nog belangrijke informatie gaven over hun “app” , zoals ik al eens eerder gevraagd had, dan kon ik me het nog voorstellen, maar nu neemt het alleen maar nodeloze ruimte in.

6 – Tegels en de opwaardering

Tegels van voor de opwaardering zijn anders dan die van na de opwaardering, kijk maar:

SP2010IrritanteDIngen_1

Links een Documentenbibliotheek van voor de opwaardering, rechts een nieuwe. Ook geen halszaak, maar het wordt er niet duidelijker op.

7 – Apps en sortering

De “apps” zijn nu niet meer gesorteerd naar Bibliotheken, Lijsten enz. Ik weet nog niet wat ik daar van vind – aan de ene kant was de groepering gebaseerd op het soort “app” en dat was ook niet altijd relevant, aan de andere kant gaf het wel wat ordening. Nu is het één grote ongestructureerde lijst.

8 – Extra klik

Het kost ineens een extra klik om een document aan te passen. Eerst op de “…” klikken, dan op de volgende “…”,  en dan pas ben je in het menu om wat uit te checken of aan te passen.

9 – Beschrijving van een app

Ook de beschrijving van een “app” zie je pas na het klikken op de app  – voorheen zag je dat meteen.

10 -Documenten en delen

Dat je elk document snel met andere mensen kunt delen, zullen mijn eindgebruikers waarderen.  Delen lijkt belangrijker dan de eigenschappen aanpassen, gezien het feit je na de eerste “…” al meteen lekker individuele permissies kunt uitdelen. Hoe zit dat eigenlijk met de performance? En kan een administrator snel zien tot welke documenten een persoon allemaal toegang heeft binnen een bibliotheek? Ik zie de hulpvragen en het uitzoekwerk alweer aankomen… Misschien heb ik iets gemist, maar hier krijg ik nachtmerries van!

Met uitzondering van nummer 10 zijn het geen onoverkomelijke problemen, maar ik zal een aantal basis dingen opnieuw moeten uitleggen aan de gebruikers. Er zijn ook nog zaken die ongetwijfeld aan mij liggen. Zo heb ik veel problemen met het online editen van documenten (foutmeldingen dat iemand anders aan het editen is – terwijl ik de enige ben die toegang heeft tot mijn Office365 omgeving), en ben ik nog aan het worstelen met het goed indelen van het site menu en het inrichten van pagina’s. Daar ga ik nog maar eens goed op oefenen voordat ik Microsoft de schuld geef. 🙂

Ben ik nu de enige die zich aan deze dingen ergert of hebben jullie dat ook?

 

 

 

 

You Might Also Like

Geen reacties

Plaats een reactie