Azure

Azure Logic Apps: Azure App Service Plans

18 juni 2015

Dit is het eerste deel van een serie artikelen over Azure Logic Apps. In dit artikel ga ik in op App Service Plans. Kijk hier voor een overzicht van alle artikelen over Logic Apps: http://www.spcnl.nl/2015/06/azure-logic-apps-introductie/

Een App Service Plan is een onderdeel van Azure App Services die bij het creëren van Apps een grote rol speelt. Iedere App die je deployed in Azure App Services zal ondergebracht moeten worden in een Azure App Service Plan.

Er zijn verschillende soorten App Service Plans en in dit artikel leg ik uit wat een App Service Plan is, wat de mogelijkheden, limieten en prijzen zijn van de verschillende pakketten, en laat ik zien hoe je een App Service Plan aanmaakt in de Azure Preview Portal.

App Service Plans

Een App Service Plan is een soort hostingpakket waarin Apps in Azure (Web Apps, Mobile Apps, Logic Apps en API Apps) ingedeeld kunnen worden.

Er zijn 5 verschillende App Service Plans (Free, Shared, Basic, Standard en Premium) met ieder hun eigen mogelijkheden, limieten en prijzen (de mogelijkheden van deze verschillende pakketten worden verderop in dit artikel beschreven).

Apps kunnen ondergebracht worden in een van deze pakketten en delen dan allemaal dezelfde functionaliteiten die horen bij deze pakketten, b.v. Als je een Standard App Service plan aanmaakt met 2 instanties, dan draaien alle Apps die je toegevoegd hebt aan dit plan op deze 2 instanties, maken ze allemaal gebruik van de functionaliteiten van het Standard pakket en zijn alle prijzen voor deze Apps, of het nu Web Apps, API Apps, Mobile Apps of Logic Apps zijn, gelijk.

[box type=”info” width=”100%” ]Het is niet mogelijk om een App aan meerdere pakketten toe te voegen.[/box]

 

Resource Groups

Apps en App Service Plans vallen samen onder een bepaalde Resource Group. Dit is een container waarin verschillende onderdelen van je applicatie, zoals b.v. Web Apps, databases en storage accounts binnen Azure gegroepeerd kunnen worden. Op deze manier is het mogelijk om alle onderdelen van een applicatie op een eenvoudige manier te kunnen beheren en onderhouden.

App Service Plan pakketten en prijzen

De verschillende pakketten zijn onderverdeeld in verschillende prijscategorieën. Hieronder zie je een overzicht van de mogelijkheden van deze pakketten.

Free & Shared Service Plan

Dit pakket is ideaal voor het experimenteren met het platform en voor ontwikkel- en test scenario’s. Gebruik het gratis pakket b.v. voor het evalueren van het platform met de mogelijkheid om de App te converteren naar een betaald pakket.

Het Shared pakket (is op dit moment nog in Preview) biedt de mogelijkheid om te ontwikkelen en te testen in een omgeving met SSL en eigen domeinnamen. Dit pakket is geschikt voor websites met weinig verkeer.

Basic Service Plan

Dit pakket is geschikt voor websites met weinig verkeer en waar geen behoefte is voor automatische schaling. De prijzen zijn gebaseerd op het aantal VM’s die in gebruik zijn. Ingebouwde load-balancing verdeeld het verkeer over deze VM’s.

Standard Service Plan

Geschikt voor API, Mobile en Web Apps die in productie zijn. Er is geen limiet aan het aantal apps en domeinen die in dit pakket gehost kunnen worden. De prijzen zijn gebaseerd op het aantal VM’s die in gebruik zijn. Ingebouwde load-balancing verdeeld het verkeer over deze VM’s. Het standaard pakket bevat de ingebouwde schaling die de inzet van het aantal VM’s automatisch aanpast aan het verkeer van je website. Daarnaast biedt het ook back-up mogelijkheden.

Premium Service Plan

Het Premium pakket (is op dit moment nog in Preview) is geschikt voor productie Apps. Het beschikt, naast de mogelijkheden van het Standard pakket, over geavanceerde schalings-mogelijkheden, Premium Connectors en BizTalk Services.

Voor een overzicht van de prijzen voor bovenstaande App Service Plans, kun je kijken op de volgende website: http://azure.microsoft.com/en-gb/pricing/details/app-service/

Overzicht Mogelijkheden en Limieten van App Service Plans

Hieronder zie je een gedetailleerd overzicht van de verschillende pakketten met de bijbehorende mogelijkheden en limieten.

 

Free*Ontwikkelen en testen van Apps Shared*Ontwikkelen en testen van Apps met hogere limieten BasicIn productie gaan met Basic Apps StandardIn productie gaan met Web, Mobile en Logic Apps Premium**Maximale schaling en Enterprise Integratie
Web, mobile of API apps 10 100 Ongelimiteerd Ongelimiteerd Ongelimiteerd
Logic Apps 10 10 10 20 / Core 20 / Core
Integratie Dev /Test Dev /Test Dev /Test Standard Connectors Premium Connectors + BizTalk Services
Opslagruimte 1 GB 1 GB 10 GB 50 GB 500 GB
Max. Instanties 1 t/m 3 1 t/m 10 1 t/m 50
SLA 99.90% 99.95% 99.95%
Automatisch schalen Ondersteund Ondersteund Ondersteund
geografische gedistribueerde deployment Ondersteund Ondersteund
VPN hybride Connectiviteit Ondersteund Ondersteund
Test-omgevingen 5 20
Eigen domein Ondersteund Ondersteund Ondersteund Ondersteund
SSL Certificaten SSL pricing Incl. 5 SNI SSL en 1 IP SSL Incl. 5 SNI SSL en 1 IP SSL
Automatische Backups (per dag) 2 50
Aantal actieve mobile apparaten 500 per dag 500 per dag Ongelimiteerd Ongelimiteerd Ongelimiteerd
Push notificaties 1 miljoen Pushes/500 apparaten 1 miljoen Pushes/500 apparaten 10 miljoen Pushes/10000 apparaten 10 miljoen Pushes/ Ongelimiteerd 10 miljoen Pushes/ Ongelimiteerd
Offline Synchronisatie 500 aanroepen per dag 1000 aanroepen per dag 1000 aanroepen per dag Ongelimiteerd Ongelimiteerd
Logic Actions per maand 1000 1000 1000 500.000 /Core 1.000.000 /Core
Logic App data opslagcapaciteit 1 dag / 1 GB 1 dag / 1 GB 1 dag / 1 GB 30 dagen / 10 GB 1 jaar / 10 GB
Standard Connectors 500 aanroepen per dag 1000 aanroepen per dag 1000 aanroepen per dag Ongelimiteerd Ongelimiteerd
Premium Connectors 500 aanroepen per dag 1000 aanroepen per dag 1000 aanroepen per dag 1000 aanroepen per dag 5000 aanroepen per dag
EAI Services 500 aanroepen per dag 1000 aanroepen per dag 1000 aanroepen per dag 1000 aanroepen per dag 5000 aanroepen per dag
EDI Services 500 aanroepen per dag 1000 aanroepen per dag 1000 aanroepen per dag 1000 aanroepen per dag 5000 aanroepen per dag
Rules 500 aanroepen per dag 1000 aanroepen per dag 1000 aanroepen per dag 1000 aanroepen per dag 5000 aanroepen per dag

*Bij deze categorieën wordt er gebruik gemaakt van een gedeelde infrastructuur.

**Inclusief BizTalk Services.

 

Logic_Apps_AppServicePlan1

 

 

 

 

Aanmaken van een App Service Plan

Je kan in Azure geen losstaande App Service Plan aanmaken. Het aanmaken van een App Service Plan gebeurt altijd tijdens het aanmaken van een App.

Voor dit voorbeeld ga ik ervan uit dat er een SalesForce Connector en een SharePoint Online Connector (API Apps) toegevoegd moeten worden aan een nieuw App Service Plan.  Deze Connectors kunnen dan in de toekomst gebruikt worden in een Logic App.

Volg de onderstaande stappen om een nieuw App Service Plan aan te maken en de Connectors hier aan toe te voegen.

[bulletlist]

[/bulletlist]

Logic_Apps_AppServicePlan2

 

 

 

 

 

 

[bulletlist]

  • Klik hierna op API Apps -> SalesForce Connector -> Maken om de connector toe te voegen.

[/bulletlist]

Logic_Apps_AppServicePlan3

 

 

 

 

[bulletlist]

  • Vul een naam in of kies de standaard ingevulde naam.
  • Bij Create new App Service Plan vul je de naam van je nieuwe service plan in. In mijn geval heb ik het Service plan de naam “Ordina-App-Plan” gegeven (vermijdt spaties in de naam, dit zorgt voor foutmeldingen tijdens het toevoegen van de API App aan je Service Plan).
  • Kies bij Pricing Tier voor b.v. Standard.  Dit is natuurlijk afhankelijk van de functionaliteiten die je nodig hebt voor je applicatie.
  • Klik op Resourcegroep, daarna op Een nieuwe resourcegroep maken en geef de resourcegroep een naam. Hierin kan je alle onderdelen van je applicatie onderbrengen. Aangezien dit een nieuwe applicatie is, is het ook verstandig om een aparte resourcegroup hiervoor aan te maken.
  • Bij Locatie, kies voor West-Europa

[/bulletlist]

Logic_Apps_AppServicePlan4

 

 

 

 

 

 

 

[bulletlist]

  • Klik op Maken.

[/bulletlist]

 

Samenvatting

In dit artikel heb ik uitgelegd wat een App Service Plan is, welke verschillende soorten er zijn en wat de kosten zijn van de verschillende pakketten. Ik heb laten zien hoe je een App Service Plan aanmaakt in de Azure Preview Portal.

In de komende artikelen zal ik verder ingaan op het creëren van Logic Apps. Het App Service Plan wat in dit artikel aangemaakt is, zal dan ook gebruikt worden om de Logic Apps in te hosten.

You Might Also Like

5 reacties

  • avatar
    Reply Azure Logic Apps: Introductie | SP&C NL 18 juni 2015 at 14:36

    […] Azure Logic Apps: Azure App Service Plans […]

  • avatar
    Reply Azure Logic Apps: Twitter berichten opslaan in SharePoint Online | SP&C NL 19 juni 2015 at 07:53

    […] Kijk hier voor meer informatie over Azure App Service Plans en hoe je die aan kunt maken: http://www.spcnl.nl/2015/06/azure-logic-apps-azure-app-service-plans/ […]

  • avatar
    Reply Azure Logic Apps: SMS berichten versturen naar SalesForce contactpersonen met Twilio | SP&C NL 24 juni 2015 at 07:35

    […] Kijk hier voor meer informatie over Azure App Service Plans en hoe je die aan kunt maken: http://www.spcnl.nl/2015/06/azure-logic-apps-azure-app-service-plans/ […]

  • avatar
    Reply Apps, App Service Plans and Resource Groups | Think * Share * Integrate 6 augustus 2015 at 19:22

    […] Further Reading: SharePoint and the Cloud […]

  • avatar
    Reply Azure Logic Apps: BizTalk Services technologie gebruiken in Logic Apps | SP&C NL 9 februari 2017 at 10:39

    […] aan (voor meer informatie over App Service Plans kun je het eerste deel uit deze serie lezen: http://www.spcnl.nl/2015/06/azure-logic-apps-azure-app-service-plans/). Bij het selecteren van een bestaand App Service Plan worden de gegevens van de Pricing Tier en de […]

  • Plaats een reactie