Azure

Azure Logic Apps: SMS berichten versturen naar SalesForce contactpersonen met Twilio

24 juni 2015

Dit is het derde deel van een serie artikelen over Azure Logic Apps. In dit artikel wordt er een connectie opgezet tussen Salesforce en Twilio.

Scenario

Ordina maakt gebruik van een aantal SaaS diensten waaronder SalesForce voor het opslaan van alle klantgegevens. Ordina wil klanten een sms kunnen sturen en wil daar Azure Logic Apps voor inzetten.

Het mobiele nummer van alle contacten wordt uit SalesForce gehaald en er wordt dan een sms verzonden naar deze contacten. Voor deze demo wordt de Logic App handmatig uitgevoerd.

Contacten toevoegen aan Salesforce

[bulletlist]

  • Ga in SalesForce naar Contacts, New.
  • Vul de volgende gegevens in:
    • Firstname
    • Lastname
    • Accountname -> Voer hier een nieuw account op.
    • Mobile -> Dit telefoonnummer wordt straks gebruikt om sms berichten naartoe te sturen.

[/bulletlist]

Logic_Apps_SalesForce_Twilio1

 

 

 

 

[bulletlist]

  • Doe hetzelfde voor nog een paar contactpersonen.

[/bulletlist]

Twilio Account aanmaken

Ga naar de website van Twilio om een trial account aan te maken: http://www.twilio.com/

[bulletlist]

  • Klik op Sign Up en vul je gegevens in.
  • Er wordt een sms bericht naar je mobiel gestuurd met een verificatiecode. Na het invullen van die code is je trial acount actief.

[/bulletlist]

 

API Connectors toevoegen aan Azure App Plan

Voordat je kan beginnen met het configureren van de Logic App, zullen de SalesForce Connector en de Twilio Connector eerst toegevoegd moeten worden aan je Azure App Plan.

Kijk hier voor meer informatie over Azure App Service Plans en hoe je die aan kunt maken: http://www.spcnl.nl/2015/06/azure-logic-apps-azure-app-service-plans/

[bulletlist]

[/bulletlist]

Logic_Apps_SalesForce_Twilio2

 

 

 

 

 

 

[bulletlist]

  • Klik hierna op API Apps, SalesForce Connector, Maken om de connector toe te voegen.

[/bulletlist]

Logic_Apps_SalesForce_Twilio3

 

 

 

 

[bulletlist]

  • Vul een naam in of kies de standaard ingevulde naam.
  • Vul bij Package Settings de naam in van de entiteit die je wil lezen vanuit SalesForce. Je kan meerdere entiteiten tegelijk uitlezen. Je vult dan de namen in met een komma ertussen. In dit geval willen we alleen de contacten zien, dus vul je hier Contact in.
  • Kies een bestaande App Service Plan of maak een nieuwe aan (zie artikel over App Service Plans).
  • De Pricing Tier wordt na het selecteren van het App Service Plan automatisch ingevuld. Dit kan alleen gewijzigd worden d.m.v. het aanmaken van een nieuw App Service Plan.
  • Klik op Resourcegroep, daarna op Een nieuwe resourcegroep maken en geef de resourcegroep een naam. Je kan hier ook een bestaande resourcegroep kiezen. (zie artikel over App Service Plans).
  • Bij Locatie, kies voor West-Europa.

[/bulletlist]

Logic_Apps_SalesForce_Twilio4

 

 

 

 

 

 

 

[bulletlist]

  • Klik op Maken.

[/bulletlist]

 

Doe hetzelfde voor de Twilio Connector:

[bulletlist]

  • Ga terug naar de Startpagina en klik weer op de Marketplace tegel.
  • Klik hierna op API Apps, Twilio Connector, Maken om de connector toe te voegen.

[/bulletlist]

Logic_Apps_SalesForce_Twilio6

 

 

 

 

[bulletlist]

  • Geef de Connector een naam en klik op Package Settings. Hier vul je de Account SIDen de Auth Token in. Deze gegevens kun je vinden op de Account Settings pagina van Twilio: https://www.twilio.com/user/account/settings . (Ik heb gekozen voor de Test Account SID en de Test Auth Token).
  • Controleer of de gegevens verder hetzelfde zijn als die je ingevuld hebt bij het toevoegen van de SalesForce Connector.
  • Klik op Maken.

[/bulletlist]

 

Azure Logic App configureren

Na het toevoegen van de API Connectors is het nu tijd om de Logic App te configureren.
[bulletlist]

  • Open de Azure Management Preview Portal: https://portal.azure.com/
  • Ga naar Nieuw -> Web + Mobile -> Logic App.
  • Geef de nieuwe App een naam (b.v. SMS-SalesForceContacten-App)
  • Bij Create new App Service Plan selecteer je de naam van het App Plan dat je in de vorige stap aangemaakt /gekozen hebt. De gegevens van de Pricing Tier en de Resourcegroep worden dan automatisch overgenomen.

[/bulletlist]

Logic_Apps_SalesForce_Twilio7

 

 

 

 

 

 

 

[bulletlist]

  • Klik daarna op Triggers and Actions. De Logic Designer wordt nu geopend.
  • Selecteer in de Start Logic box Run this Logic Manually.

[/bulletlist]

Logic_Apps_SalesForce_Twilio8

 

 

 

 

[bulletlist]

  • Selecteer aan de rechterkant, onder API Apps en dan onder de Resourcegroep, de SalesForce Connector. De SalesForce Connector wordt toegevoegd aan de Designer.
  • Klik op de Authorize knop. Er wordt een Pop-up geopend om in te loggen bij SalesForce. Vul daar je SalesForce inloggevens in.
  • Hierna volgt er een scherm waar je de App toegang moet geven tot SalesForce. Klik hier op Allow.

[/bulletlist]

Logic_Apps_SalesForce_Twilio9

 

 

 

 

[bulletlist]

  • Kies Execute Query en vul de volgende query in om de contacten op te halen vanuit SalesForce: SELECT FirstName, LastName, Mobile FROM Contact
  • Klik op het groene vinkje.

[/bulletlist]

Logic_Apps_SalesForce_Twilio10

 

 

 

 

 

 

 

[bulletlist]

  • Voeg de Twilio Connector toe aan de Designer en klik op de drie puntjes rechtsboven in de Connector. Kies Repeat over a list. Er wordt een extra repeat veld toegevoegd aan de Connector. Vul daar @body(‘salesforceconnector’).result.records in.
  • Bij From Phone Number vul je het nummer van Twilio in voor het versturen van berichten. Dit nummer is te vinden bij de accountinstellingen van Twilio.
  • Bij To Phone Number vul je @repeatItem().MobilePhone. Hiermee wordt voor ieder contactitem uit SalesForce het mobile nummer ingevuld.
  • Bij Text vul je de body tekst van de sms in.

[/bulletlist]

Logic_Apps_SalesForce_Twilio11

 

 

 

 

 

 

 

[bulletlist]

  • Klik op het groene vinkje en daarna links boven in de Designer op Save. De Logic App wordt opgeslagen.

[/bulletlist]

 

Samenvatting

In dit artikel heb ik laten zien hoe je m.b.v. een Logic App een connectie kan maken tussen SalesForce en Twilio. Het is vrij eenvoudig om een connectie op te zetten met SalesForce en m.b.v. de actions in Logic Apps is het mogelijk om door contactitems te itereren.

You Might Also Like

Geen reacties

Plaats een reactie