Office 365 SharePoint

Microsoft Ignite: Digitaal transformeren van je organisatie

29 september 2016

Stel je bent een technisch IT-er en hebt de laatste jaren hard gewerkt om je organisatie naar de cloud te krijgen. Dat is goed geslaagd. Het leven is een stuk eenvoudiger geworden voor jou. Maar waar moet je nu je tijd aan gaan besteden? 

In de Innovation keynote van Microsoft’s CEO Satya Nadella kwam het antwoord. Ga je organisatie digitaal transformeren. Daar ligt de uitdaging voor organisaties de komende decade.

Doordat je dan alle systemen en data in de cloud hebt staan kun je gaan profiteren van de connectiviteit van jouw data met alle andere data, die natuurlijk onder voorwaarden, beschikbaar zijn in de cloud. Combinaties maken van jouw data met andere data, echte Big Data dus. Eigenlijk nu al aan de gang, en zeker nog niet aan het eind van de mogelijkheden. De stap wordt de democratisering van de data genoemd. Aan iedereen stel je data beschikbaar die gebruikt kan worden om andere sets aan data te verrijken.

Er gaat dus heel veel data geanalyseerd worden. Gegevens worden intelligente informatie. Deze geanalyseerde informatie wordt weer gecombineerd met andere informatie. En zie hier de geboorte van kunstmatige intelligentie, AI dus. Ver weg? Onmogelijk? Nee, daar gaat de kracht van de globale cloud ons echt verder in helpen.

Satya had voor zijn keynote een paar mooie voorbeelden verzameld. En eerlijk….die zetten je aan het denken.

Taxiserver Uber past Artificial Intelligence toe om de klant meer veiligheid te geven

De geregistreerde Uber chauffeur moet elke ochtend bij aanmelden een selfie maken met zijn smartphone. Door middel van diepgaande foto herkenning kan pas ingelogd worden als deze foto klopt met het profiel. Ook worden zaken als hoofddeksel of bril op herkend en gevraagd deze af te zetten. De chauffeur van op het Uber profiel is dus ook echt de chauffeur. De klant kan bij aanvraag van de taxi al op zijn smartphone zien hoe de chauffeur er gegarandeerd uit moet zien. Lees hier meer over Artificial Intelligence.

Lowe’s en Pinterest kennen jouw stijl en stellen je hun ontwerpen daarop gebaseerd voor

Lowe’s is de Gamma of Praxis van Amerika. In een samenwerking met Pinterest wordt op basis van jouw boards in Pinterest een inschatting gemaakt van je interesse, smaak en stijl. Op basis hiervan worden een aantal op maat gemaakte voorstellen gedaan. Bijvoorbeeld voor een nieuwe keuken.

Bij je bezoek aan een winkel kun je met de voorstellen van de website de keuken in het ‘echt’ zien met een 3D HoloLens (De eerste echte live demo op een Microsoft Conference!). Natuurlijk in de door jouw aangeboden passende stijl, en direct aan te passen op jouw andere voorstellen. Ook quasinonchalant staan er virtueel op de onderdelen van jouw nieuwe keuken mooie 3D prijskaartjes. En die hebben nog een onverwachte functie. Op basis van de HoloLens heat map en plaatsen waar jij gekeken hebt met je bril kunnen analyses gedaan worden. Wat vind je mooi, wat niet en wat vind je van de prijzen. Staar je lang naar een prijskaartje, of geef je hier geen acht op. Combineer deze gegevens met die van alle keukenpresentaties in alle Lowe’s winkels en ze weten zo hoe ze jou moeten sturen richting de keuken waar jij geen ‘nee’ tegen kunt zeggen.

Volvo Cars

Volvo zijn Unique Selling Point is ‘veiligheid,’ daar twijfelt niemand aan. Maar hoe kun je daarin koploper blijven. Door een combinatie te maken tussen passieve en actieve veiligheid. Is er meetbaar in wat voor een emotionele status een rijder achter het stuur zit. Kun je dat mechanisch aan de auto aflezen. Rijdt iemand roekeloos, of is deze afgeleid. Volvo heeft dit in vele testritten in simulatoren onderzocht en data opgeslagen en geanalyseerd. Op basis van deze gegevens uit de dagelijkste praktijk worden de actieve systemen van Volvo geladen met deze kennis.  Dit om hun auto’s zo te laten anticiperen, niet alleen op de omgeving en omstandigheden waarin de auto zich bevindt, maar ook in welke staat de rijder zich bevindt, en hier in de actieve beveiligingssystemen rekening mee kan houden.

Een nieuwe horizon

Digital TransformationEn zo kwam ik toch nog over mijn teleurstelling van de eerste keynote heen. Leek die van de ochtend, zie mijn 1e blog, nog alleen op herhaling. In de tweede keynote zet Microsoft een nieuwe horizon voor de langere termijn neer welke laat zien dat het plaatsen van onze systemen in de cloud meer is dan een stuk ontzorging of geldbesparing. Het is de start van een nieuwe manier van informatieverwerking en analyse. Niet alleen analyseren we grote hoeveelheden data, deze analyses worden weer met elkaar gecombineerd.  Niet meer delen van grote hoeveelheden data, maar delen van intelligente insights. Voor de gebruikers vormgegeven in slimme, maar toch eenvoudige apps. Hiermee kunnen we op weg naar de democratisering van intelligentie.

Niets missen over Microsoft Ignite en de aankondigingen? Volg mij dan op Twitter of LinkedIn.

Save

You Might Also Like

Geen reacties

Plaats een reactie