Azure Office 365

Gesproken woorden real time omzetten in tekst & direct vertalen in 12 talen

12 oktober 2017
Ignite 2017

Niet groots aangekondigd op Ignite, maar wel een hele belangrijke ontwikkeling: tijdens alle Ignitesessies die werden gegeven, werd de gesproken woorden direct omgezet in tekst en vertaald in 12 talen. Deze real time transcriptie werkte verbazingwekkend goed. De vertraging tussen spraak en tekst was behoorlijk klein. Ook bij sprekers die snel spraken, of ietwat onduidelijk Engels spraken, bleef de transcriptie doorlopen. Ik heb weinig fouten gezien in de transcriptie die gemaakt werd. Af en toe sloeg de tekst een stukje over, als de gesproken woorden niet duidelijk waren, 0m het vervolgens snel weer op te pakken. Ook hoorde ik van deelnemers die de sessies in een andere taal volgden dat de vertalingen vaak erg goed waren. Microsoft gebruikt AI om deze technologie steeds beter te maken, hoe meer informatie het systeem heeft, hoe beter het wordt. Dus de komende jaren zal het nog vele malen beter worden, als deze technologie vaker wordt ingezet. Dat Microsoft aandurft om dit op zo’n groot event toe te passen is bewonderenswaardig.

 

Teams meetings

Deze functionaliteit gaan we terugzien in Teams meetings (nu nog Skype for Business). Via deze transcriptie technologie is het namelijk mogelijk om Skype gesprekken om te zetten in tekst. Dankzij de vertaalmodule wordt het uiteindelijk mogelijk om een conference call te houden waarbij iedereen in zijn eigen taal spreekt. Microsoft zorgt (zo) realtime (mogelijk) voor de vertaling. De uitgewerkte tekst wordt opgeslagen samen met de video en is na afloop doorzoekbaar. Als de zoekopdracht (bijvoorbeeld een woord wat gezegd is) voorkomt in de video, dan sprint de video direct naar dat moment. Heel handig bij vergaderingen en interviews.

 

Efficiëntere Supportdesk en callcenter

Op dit moment is de focus van Teams meetings vooral intern gericht, dus heeft de transcriptie vooral toegevoegde waarde voor meetings. Maar stel je voor dat Teams meetings wordt ingezet door de supportafdeling van een grote organisatie, bijvoorbeeld door de telefoniecentrale op Teams/Skype aan te sluiten. Het wordt dan heel gemakkelijk om specifieke delen van een gesprek terug te halen, bijvoorbeeld bij een geschil. Of bij een sales team bij het afsluiten van een contract. Nog interessanter wordt het als alle gesproken tekst geanalyseerd wordt, zodat de manager niet alleen een overzicht krijgt van alle aangemaakte supporttickets, maar ook van alle onderwerpen die besproken worden en welke antwoorden gegeven worden. Hierop kan de organisatie en de supportdesk beter worden ingericht, en nieuwe medewerkers beter worden opgeleid. Door AI in te zetten kan de supportdesk zelfs nog efficiënter worden ingericht, als het gekoppeld wordt aan ‘Bots’. Zij kunnen grote delen van het werk overnemen, door antwoorden te geven op basis van alle beschikbare historische data. Een interessante eerste stap hierin kan zijn dat door analyse en AI, de supportmedewerker in zijn scherm het antwoord ziet, terwijl de persoon die de vraag aan de telefoon nog niet is uitgesproken. De supportmedewerker hoeft niet meer in het systeem te zoeken naar het antwoord, het antwoord verschijnt direct op het scherm. Of de pagina waarin de medewerker de gegevens moet invullen verschijnt automatisch op het scherm.

You Might Also Like

Geen reacties

Plaats een reactie