Azure Office Office 365 SharePoint

Waarom Bing for Business heel belangrijk gaat worden

2 oktober 2017

Op Ignite zijn weer veel aankondigingen gedaan. Een, in mijn ogen, erg belangrijke aankondiging is de Bing for Business. Een zoekmachine die publieke en organisatieresultaten combineert. In eerste instantie wordt je er wellicht niet helemaal warm van. Vooral omdat we hier in Nederland weinig Bing gebruiken (9% marktaandeel, ten opzichte van USA met 33%). Toch voorzie ik een toekomst voor Bing for Business. En niet alleen ik werd enthousiast. Na afloop sprak ik met een Cloud Architect van een grote Nederlandse organisatie. Hij wil heel graag onderzoeken wat dit voor hen kan betekenen, en of dit het intranet kan vervangen.

 

Wat is Bing for Business

Tegenwoordig zijn consumenten gewend om vooral via zoekopdrachten informatie op te halen. Denk maar aan het gebruik van Google, op Bol.com of op Marktplaats.nl. Veel consumenten gebruiken niet het menu om ergens naartoe te navigeren, maar voeren direct een zoekopdracht in, en passen die eventueel aan met filters. Binnen een organisatie is dit vaak nog lastig, omdat informatie vaak in verschillende systemen staat. Bing for Business is nu een belangrijke tweede stap naar dit een betere zoekervaring binnen enterprises.

De eerste stap was natuurlijk Delve, die gebruik maakt van Microsoft Graph. Via Delve krijgt de gebruiker gepersonaliseerde documenten te zien uit Office 365, die voor hem/haar relevant zijn. Deze documenten kunnen in de mail, SharePoint of in OneDrive staan. Voor Bing for Business wordt de zoekopdracht uitgebreid, waardoor ook informatie uit andere bronnen beschikbaar komen. Bijvoorbeeld uit de publieke zoekmachine van Bing, de Maps van Bing en LinkedIn. Daarnaast worden er ook links getoond naar andere Line of Business applicaties, zoals SAP of Exact. Door AI zullen de zoekresultaten steeds beter worden. Alle zoekresultaten zijn beveiligd, en persoonlijk, je ziet alleen informatie die je echt mag zien. Dat kan op basis van rechten, profiel, en later zelfs op basis van het land vanwaar je inlogt of waar je volgens je profiel werkt.

Wanneer je op de naam van een collega zoekt, worden de resultaten overzichtelijk weergegeven. Waarbij de informatie uit verschillende bronnen komt. Zo zie je de agenda van je collega, de in de organisatie (organogram), contactinformatie en publieke informatie van internet. Daarnaast kan je doorklikken naar andere informatie, zoals bijvoorbeeld documenten die jullie delen en groepen waarvan je lid bent.

 

 

 

 

 

 

 

(Bron: https://blogs.bing.com/search/2017-09/finding-what-you-need-at-work-just-got-easier-with-bing-for-business)

Als je een specifieke vraag invoert, bijvoorbeeld een vraag over vrije dagen. Dan wordt het antwoord direct weergegeven, ook als dat ergens onderin een document staat weergegeven, en niet het hele document zelf.

(Bron: https://blogs.bing.com/search/2017-09/finding-what-you-need-at-work-just-got-easier-with-bing-for-business)

In dit voorbeeld is een zoekterm ingevoerd, maar dat had ook een vragende zin kunnen zijn, zoals: ”Hoe boek ik vrije dagen?”. Ook dan geeft het systeem de juiste informatie terug.

 

 

 

 

 

 

Integratie met andere systemen: Microsoft Graph API

Bing for Business wordt pas echt sterk als er ook andere bronnen op worden aangesloten, zoals SAP, Exact en andere informatiesystemen. Het productteam heeft aangegeven dat ze hiermee bezig zijn en de Graph aan het uitbreiden zijn voor externe applicaties. Het voordeel is dat Microsoft één keer een goede connectie maakt met een applicatie, en daarna alle organisaties van deze koppeling gebruik kunnen maken. Het productteam kon niet aangeven wanneer de eerste externe koppelingen gemaakt zijn. Het technische opzetten van de koppeling is niet hun grootste zorg, meer hoe ze de opgehaalde gegevens gebruiksvriendelijk gaan aanbieden.

 

Vervanging van het intranet

De zoekervaring die Bing for Business biedt, kan waarschijnlijk veel huidige intranetten vervangen. Intranetten worden vaak gebruikt om medewerkers informatie gestructureerd aan te bieden. Via Bing for Business kunnen gebruikers zelf snel informatie zoeken, uit verschillende bronnen. Omdat veel gebruikers al gewend zijn om te werken via een zoek-interface, is er minder adoptie nodig. De meeste gebruikers zullen dit snel oppakken.

 

Bing heeft een slecht imago

Een zorg die op Ignite leefde onder veel Nederlanders was het negatieve imago dat de zoekmachine Bing heeft in Nederland. In Amerika is Bing veel populairder. Toch is mijn verwachting dat dit geen grote negatieve invloed zal hebben op de Nederlandse markt. Ten eerste, is een gebruiker altijd ‘om te leiden’ naar een startpagina met een bedrijfs-url zoals https://vinden.contoso.nl, waar elke gebruiker zijn dag mee begint. Als de zoekmachine genoeg relevantie heeft, zullen gebruikers dat zeer waarschijnlijk graag gebruiken. Ten tweede denk ik dat Bing for Business steeds meer geïntegreerd zal worden binnen heel Office 365 en Windows, zodat je soms niet eens weet dat je van Bing for Business gebruik maakt. Het gaat meer om de technologie erachter. Als laatste heeft het productteam aangegeven dat er waarschijnlijk ook webparts komen die je op een SharePoint-pagina kan toevoegen. Waardoor Bing for Business een onderdeel kan uitmaken van je intranet, zodat daaromheen nog Nieuws en andere relevantie informatie kan worden geplaatst.

 

Mobiel

Tijdens Ignite werd ook de mobiele ervaring laten zien. Deze zag er erg goed uit, waarbij de gebruiker alle informatie uit de zoekmachine overzichtelijk getoond krijgt. Helaas kon ik daar nog geen screenshots van vinden.

 

Inschrijven voor preview

Er is nog veel meer te vertellen over Bing for Business. Om deze blog leesbaar te houden, verwijs ik je graag door naar de website van Bing for Business. Ook is het mogelijk om je organisatie in te schrijven voor een preview:

https://blogs.bing.com/search/2017-09/finding-what-you-need-at-work-just-got-easier-with-bing-for-business

You Might Also Like

Geen reacties

Plaats een reactie