Zoals gisteren aangekondigd, is Yammer nu gepositioneerd als social medium voor discussies en conversaties over SharePoint content. De integratie is gemaakt, zowel van SharePoint als naar SharePoint toe. Discussies in Yammer kunnen gaan over content die in SharePoint leeft (via SkyDrive Pro), en vanuit Yammer kunnen documenten bewerkt worden, terwijl ze in SharePoint blijven leven. Een mooie manier van integreren, als je het mij vraagt. Yammer komt begin volgend jaar automatisch gratis beschikbaar voor SharePoint Online en Office 356.

Echter, er is flink wat verwarring over deze toevoeging aan het programma. Binnen SharePoint zelf is namelijk enorm veel geïnvesteerd in de social features. Twitter en Facebookachtige functionaliteit verrijkt de SharePoint omgeving en wordt net als Yammer ondergebracht onder het kopje ‘social’. Hoe zit dat nu? Wat is de beste keuze als je social wil toepassen in SharePoint? Wat is de visie er achter? Wanneer gebruik je Yammer, en wanneer SharePoint social?

Yammer is de wijds geaccepteerde standaard als het gaat om social binnen organisaties. Met meer dan 200.000 organisaties die het gebruiken, is het marktleider. En het mooie van Yammer is dat het veelal is ontstaan omdat mensen binnen een organisatie het zijn gaan gebruiken. Organisaties adopteren het, omdat het een gesloten kring is: discussies zijn niet openbaar als bijvoorbeeld bij Twitter of Facebook. Het vult een behoefte.

De social features binnen SharePoint 2013 zijn als het ware een tegenhanger hiervan. Door de twee producten te integreren wordt de keuze voor levende Yammer communities of SharePoint makkelijk: de twee zijn geïntegreerd en kunnen beiden gebruikt worden. In plaats van concurreren met Yammer, omarmt SharePoint de bestaande Yammer gebruikers. Een slimme keuze dus.

Waar gaat het dan heen? Microsoft zelf laat er niets over los en doet alsof dat niet duidelijk is nog. Ik vermoed dat het een eerste stap is in het onderbrengen van Yammer in het SharePoint platform. Met Yammer hebben ze immers toegang tot 200.000 organisaties…

De keuze lijkt daarom makkelijk: wordt Yammer gebruikt, blijf dit dan doen en integreer het met SharePoint eventueel in combinatie met de social features van SharePoint. Wordt Yammer niet gebruikt, ga dan alleen voor de nieuwe social features van SharePoint.

Yammer is in mijn idee een welkome toevoeging, welke erg zal helpen bij de adoptie van SharePoint binnen organisaties. Zeker als de integratie zo naadloos is als bij de demo’s.

Deze post is ook verschenen op mijn persoonlijke blog

Previous articleSharePoint 2013: Workflow
Next articleCollaboration tools: voordelen SharePoint
avatar
Hallo, mijn naam is Mart Muller. Ik werk als freelance SharePoint architect/ontwikkelaar voor mijn eigen bedrijf genaamd ‘My Two Bits’. Mijn doel hierbij is dat ik mijn eigen kennis op het gebied van het SharePoint platform (meer dan 10 jaar inmiddels) en dat van mijn netwerk gebruik om de projecten waarin ik bijdraag succesvol te laten zijn. Sinds kort ben ik een nieuw initiatief gestart: Get365. Get365 is een verwijzing naar de volledige online dienst van Microsoft: Office 365. Met Get365 wil ik organisaties, groot of klein, een laagdrempelige mogelijkheid bieden expertise in huis te halen. In sommige gevallen kan ik dit zelfs gratis aanbieden. Naast mijn werk ben ik getrouwd en inmiddels trotse vader van twee jongens en een dochter.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.